Postać rysowana w kolorowej grafice, kobieta z megafonem w ręku, influencerka, która z uśmiechem na ustach zbiera polubienia i osoby obserwujące. W tle widać znaki ustawień, komputer, telefon, które sugerują iż całość jest sterowana poza widocznym obrazem w internecine.

Co jest ze mną nie tak? Czyli jaki wpływ na dzieci mają social media.

W obecnym świecie często słyszymy to pytanie: Co jest ze mną nie tak?  Dorośli starają się patrzeć na świat realnie i często łatwiej jest im sobie z tym pytaniem poradzić. A co z dziećmi?

Wszechobecne informacje i fotografie znanych osób tzw. influencerów mogą być źródłem inspiracji jak i niebezpieczeństwem. Pewnie każdy słyszał wypowiadane przez młode osoby słowa you tuber i Tiktoker, wiele z dzieciaków chciałoby być takimi jak oni. Od razu nasuwa się refleksja, że sieć, w której dzieci spędzają większość czasu staje się dla nich autorytetem do naśladowania.

 

Filtry zaburzają pewność siebie

Pewna nastolatka powiedziała kiedyś, że jej życie jest do bani. Widząc te wszystkie piękne, upiększone, wyrzeźbione i luksusowo ubrane osoby na instagramie. Czuła się gorsza, brzydsza, biedna no i za gruba. Często nie zdajemy sobie sprawy z tego jak media społecznościowe mogą zrobić “bałagan” w głowie. Chęć zaistnienia bycia sławnym i zdobycia jak najwięcej  like’ów i obserwujących jest tak silna, że aż niebezpieczna. Biorąc pod uwagę zagrożenia jakie niesie niewłaściwe korzystanie z sieci, można szybko stać się ofiarą wielu “skutków ubocznych”.

 

Zaburzenia odżywiania

Zastanawiając się jak bardzo social media mają się do zaburzeń odżywiania, okazuje się że bardzo wiele. Chęć dopasowania się do swych idoli, często korzystających z retuszu i wielu filtrów, staje się obsesją. Dzieci przestają jeść, bo myślą że są za grube, choć są jeszcze dziećmi.

Istnieje zaburzenie zwane ortoreksja, czyli przesadne dbanie o zdrowe odżywianie, albo bigoreksja, czyli obsesja na punkcie muskulatury. Takich zaburzeń jest wiele. Więc skąd się biorą? Jest wiele czynników, a jednym z nich jest chęć dopasowania siebie do innych, w tym przypadku osób z social mediów.

 

Relacje online

Większość rozmów pomiędzy nastolatkami odbywa się poprzez komuniukatory internetowe. Z jednej strony jest to bardzo przydatna forma, a z drugiej może stanowić źródło kolejnych zagrożeń. Bardzo często młodzież nawiązuje relacje poprzez internet, nie wiedząc kto jest po drugiej stronie. Z raportu NASK “NASTOLATKI 3.0.” wynika, że 14,1% nastolatków spotkało się z osobą dorosłą poznaną w sieci, nie informując o tym nikogo, a 8,3% deklaruje, że otrzymało nagie zdjęcie. ( https://thinkstat.pl/publikacje/nastolatki-3-0-raport-z-ogolnopolskiego-badania-uczniow-2021-r).

 

Jak mądrze korzystać z sieci?

Wykorzystuj komputer do szukania informacji, pomocy przy odrabianiu lekcji, pogłębiania zainteresowań, oglądania wartościowych filmów, rozmów z przyjaciółmi czy chociażby tworzenia i udostępniania własnej twórczości.

Pamiętaj, że oprócz opisanych wcześniej zagrożeń czyha na ciebie wiele innych niebezpieczeństw. Dlatego rozmawiajmy, doceniajmy i uczmy się tego co w życiu jest ważne. Świat daje wiele możliwości do tego by spędzać czas w inny sposób niż tylko w sieci.

Nie bój się prosić o pomoc, nie musisz zostawać z tym sam. Jest wiele instytucji, które niosą pomoc dzieciom i młodzieży.

 

Formy pomocy

  • www.dyzurnet@dyzurnet.pl lub 801 615 005

  • 800 12 12 12 dziecięcy telefon zaufania Rzecznika Praw Dziecka

  • 116 111 telefon zaufania dla dzieci i młodzieży

  • www.specline.pl platform bezpłatnych usług specjalistycznych

 

Katarzyna Strojek –specjalista psychoterapii uzależnień